Llegir ens fa més lliures


Els temps estan canviant i, amb ells, l’estil de vida de les famílies i dels nens i nenes. L’exposició a les pantalles des dels primers mesos de vida és un factor present en l’actual desenvolupament dels més petits. En aquest sentit, l’Acadèmia Americana de Pediatria ha establert unes recomanacions sobre l’ús de pantalles, en les quals desaconsella l’exposició abans dels dos anys i limita el seu ús a una hora diària en nens i nenes de dos a cinc anys.

La formació que es brinda a les famílies sobre l’impacte a llarg termini de l’ús de la tecnologia i la promoció d’hàbits saludables com la lectura de contes han demostrat ser imprescindibles en la desintoxicació dels més petits a les pantalles.

Ara bé, com passem dels colors brillants, els moviments ràpids, els sons cridaners i les recompenses immediates al paper amb dibuixos de colors i ratlles alineades de tal forma que aconsegueixen crear el que comunament anomenem lletres?

És un repte tan necessari com complex. Fomentar en els nens i nenes l’amor per la lectura parteix per exercir nosaltres mateixos de models. Sabem que l’aprenentatge dels més petits es basa en l’observació i la imitació, així que és el moment que els nostres petits ens vegin sovint mostrant interès genuí pels llibres.

Anem a visitar biblioteques de forma regular i triem els llibres que més cridin la seva atenció; ens és igual quin tipus de gènere triïn, l’important és que sentin emoció per llegir un llibre. Amb els més petitons els àlbums il·lustrats poden ser realment útils i, amb els més majors, mentre indaguem quin gènere literari és de la seva preferència, podem buscar llibres amb il·lustracions atractives, històries emocionants o personatges amb els quals puguin sentir-se identificats.

Creem ambients i rituals de lectura; dediquem un espai del saló o de l’habitació on tenir una prestatgeria de fàcil accés per a situar els llibres que els agradin i acostumem-los a realitzar una lectura compartida just en el moment abans d’anar-se’n a dormir o en un moment específic en el qual tota la família participi.

Fem de la lectura un plaer compartit a través del diàleg sobre els llibres: què et va semblar el que va fer el protagonista quan...?; quin ha estat el teu moment preferit del llibre?; què hauries fet tu si...?

Remuntant-nos a temps en els quals la majoria de la població no sabia llegir ni escriure, aquestes habilitats eren autèntics privilegis i luxes que només uns pocs adinerats es podien permetre. Avui en dia, gràcies a l’avanç social, és un luxe que està a l’abast de tothom, i així li ho hem de transmetre a les noves generacions: “llegir ens ensenya a pensar i ens fa més lliures”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article