La Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència detecta 801 casos d’assetjament escolar des de l’inici de curs

Educació defensa que la tendència ascendent dels casos respon a un “increment de la conscienciació" mentre que USTEC critica que “no s’està donant una resposta adequada” al problema


Des de l’inici d’aquest curs 2023-2024 fins a principis d’abril, la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) ha registrat un total de 1.932 casos de possibles situacions de violència a l’àmbit escolar, superant en gairebé 400 els reportats durant tot l’any anterior, segons dades proporcionades per la Conselleria d’Educació. La forma més freqüent de violència és l’assetjament escolar o bullying, amb 801 casos notificats; seguit pel maltractament infantil i adolescent, que inclou situacions de violència perpetrada per adults en l’àmbit familiar i educatiu (516 casos), i la violència masclista (286).

El nombre actual de casos registrats supera el de l’any anterior, que va acabar amb 1.547 incidents comunicats, una tendència en alça que, segons fonts del Departament d’Educació consultades pel Social.cat, “no respon a un augment de la violència en els centres, sinó a un major nivell de conscienciació, el qual es tradueix en una millor detecció”.  

Per què augmenten les xifres?

Aquest any 2023, la conselleria ha engegat diverses campanyes informatives per promoure la coneixença de la USAV, especialment entre l’alumnat, uns esforços que podrien “establir un primer fonament per a la detecció de més casos de violència”, segons assenyalen des del departament, i que, per tant, podrien explicar l’augment de les xifres.  

Però el sindicat USTEC, molt crític amb l’actuació de l’administració, discrepa d’aquesta valoració de les dades. “El bullying sovint és difícil de detectar, especialment ara que s’ha traslladat a l’entorn digital, però sí que n’hem observat un augment, així com de la violència en els centres educatius en general. Vivim en una societat amb una complexitat notable, la qual es reflecteix a les aules i per a la qual no s’està proporcionant una resposta adequada”, lamenta la portaveu del sindicat, Iolanda Segura.  

Passadís d’un institut de Catalunya | ACN

“Potser s’ha millorat lleugerament la situació, però considerem que no s’està protegint prou les víctimes. Moltes vegades, quan s’activa el protocol, ja és massa tard, i moltes famílies s’han vist obligades a canviar els seus fills i filles de centre a causa de l’assetjament”, afegeix la portaveu d’USTEC.  

Per fer un correcte abordatge d’aquesta problemàtica, el sindicat reclama reduir les ràtios a les aules i augmentar el nombre de psicopedagogs i personal de suport psicoeducatiu als centres.  

USTEC reclama reduir les ràtios i augmentar el nombre de psicopedagogs i personal de suport psicoeducatiu als centres  

La figura del COCOBE

La incorporació del Coordinador o Coordinadora de Coeducació, Convivència i Benestar Emocional (COCOBE) ha estat una novetat destacada aquest curs escolar, amb més de 3.400 professionals, un per a cada centre educatiu. Aquesta figura té com a missió principal vetllar per la convivència, la coeducació i el benestar emocional de tot l’alumnat. Segons el Departament d’Educació, la introducció del COCOBE també podria haver contribuït a l’increment en la detecció de situacions de violència.  

Fonts de la conselleria afirmen que la implementació del COCOBE ha estat acompanyada d’una proposta formativa destinada a adquirir un coneixement detallat de les seves funcions, a familiaritzar-se amb el marc normatiu, els protocols establerts i les accions necessàries per abordar situacions de violència.

No obstant això, segons la portaveu d’USTEC, la designació del COCOBE hauria de recaure en professionals del camp de la salut: “A la resta d’Espanya, un psicòleg se’n fa càrrec, ja que està vinculat amb l’estat emocional i aspectes psicològics de l’alumnat. A molts centres catalans, són els docents els encarregats, després d’haver cursat una formació de 80 hores, perquè els centres no disposen de recursos suficients”, lamenta.  

Detall d'un parell de fulls en contra del 'bullying' | ACN

Perspectiva de gènere en l’assetjament

Aquest dijous es commemora el Dia Internacional contra el Bullying o l’Assetjament Escolar, amb l’objectiu de sensibilitzar sobre el perill d’aquesta problemàtica a escala mundial i buscar estratègies per evitar aquesta forma de violència, que s’ha convertit en un greu perill per a la població infantil i juvenil.  

En aquest sentit, l’Organització Mundial de la Salut alerta sobre l’increment del ciberassetjament a Europa i insta a adoptar una “perspectiva de gènere” per abordar aquest problema, ja que, tot i que els nois perpetren més l’assetjament, són les noies les que el pateixen en major mesura.  

Les darreres dades del 2022 de l’Associació in via posen de manifest que el 44,01% de les víctimes d’assetjament són nens i el 51,84% són nenes. A més, en comparació amb les xifres del 2021, s’observa un increment del 0,22% en les consultes relacionades amb les nenes, mentre que les consultes referides als nens han experimentat una disminució del 5,27%.  

Recorda que, si necessites comunicar una situació d’assetjament escolar, pots fer-ho a través de la web de la Unitat de Suport a l’Alumnat en situació de Violència

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article